اعدادی در کسب و کار که همه باید بدانند

اعدادی در کسب و کار که همه باید بدانند
31
خرداد

 

اعداد در کسب و کار چیست؟

اعدادی در کسب و کار وجود دارد که دانستن آن‌ها میتواند آن کسب و کار را جاودانه کند و رشد بدهد.در اینجا ما شما را با مفهوم اعداد کسب و کار آشنا میکنیم.

1. درآمد (Revenue)

درآمد را باید به طور کامل محسابه کنید. درآمد به کل پولی گفته میشود که در طول یک دوره مشخص (یک ماه), وارد کسب و کارتان میشود و باید آمار دقیق آن را ماه به ماه و حتی روز به روز داشته باشید و ثبت کنید.

جدول دآرمد

2. جریان نقدینگی (Cash flow)

 جریان نقدینگی به میزان ورودی و خروجی پول در یک واحد زمانی (ماهانه) گفته میشود و اهمیت بالایی دارد. به طور کلی به پولی گفته میشود که در حساب مان باقی میماند, یعنی میزان پولی که گرفته اید منهای پولی که خارج شده است.

جریان نقدینگی

3. هزینه ها (Expenses)

 در کسب و کار دو مدل هزینه داریم: هزینه های عملیاتی (Operation Expenses): شامل هزینه های روز مره مثل اجاره, حقوق پرسنل و هزینه بازاریابی و ... بهای تمام شده کالا یا هزینه کالا (COGS): هزینه مستقیم تولید کالا(مواد اولیه ساخت و ...).

هزینه ها

4. ورود و خروج حساب داری (Receivable and payble Accounts)

 این دو فاکتور خیلی مهم است: میانگین تاخیر دریافت (DSO): به میانگین روز هایی که بعد از فروش باید صبر کنید تا پولتان نقد شود یا به اصطلاح, چک های مشتری چند روزه است ؟ میانگین تاخیر در پرداخت (DPO): تعداد میانگین روز هایی که فاکتور هاتونو پرداخت میکنید یا به اصطلاح چک چند روزه میدهید؟

ورود و خروج حساب داری

5. هزینه جذب مشتری (CAC)

 جذب هر مشتری چقدر برایتان هزینه دارد؟ برای محاسبه باید هزینه های تبلیغات و بازار یابی را تقسیم بر مشتری های به دست آمده بکنید تا CAC را به دست بیاورید.

هزینه جذب مشتری

6. ارزش طول عمر مشتری (CVL)

 به سود خالصی که یک مشتری در کل خرید هایش از شما میکند را ارزش طول عمر مشتری میگویند. برای محاسبه باید میانگین سود هر خرید مشتری را در میانگین تعداد تکرار خریدش ضرب کنید. 

ارزش طول عمر مشتری

7. گردش موجودی کالا (Inventory Turnover)

 گویا یک نسبت مهمی است که در بازه مشخص زمانی (ماهانه, سه ماهه, شش ماهه, سالانه) کسب و کار چند بار کالا را فروخته و جایگذین کرده. برای محاسبه ابتدا میزارن فروش کالا را تقسیم بر متوسط موجودی انبار اون کالا کرد. (متوسط موجودی, حاصل جمع موجودی ابتدا و انتهای دوره تقسیم بر دو هست)

گردش موجودی کالا

8. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

 مقیاسی است که نسبت سود به دست آمده به هزینه اولیه انجام شده را به شکل درصدی نمایش میدهد. برای محاسبه, میزان ارزشی که بعد از یک دوره زمانی (سالانه) دارید را منهای میزان سرمایه کنید و بر سرمایه تقسیم کنید و عدد حاصل را ضرب در 100 کنید تا این عدد به دست بیاید.

نرخ بازگشت سرمایه

9. صورت سود و زیان (Profit and Loss)

 باید تمام درآمد ها و هزینه های خودتونو توی کاغذ جمع و تفریق کنید تا ببینید توی چقدر سود و زیان در یک بازه زمانی مشخص (سالانه) هستید.

سود و زیان

10. نقطه سر به سر (Break-even Point)

 با استفاده از اعداد قبلی باید دقیقا محاسبه کنید از چه زمان فروش و درآمدی به بعد, شما از زیان خارج میشویدو و وارد سود دهی میشوید. این عدد خیلی مهم است و محدوده مثبت بودن تجاری شما را نشان میدهد. 

نقطه سر به سر

نتیجه گیری:

می‌توان گفت که آشنایی و تحلیل دقیق اعداد کلیدی در کسب و کار، نقش اساسی در موفقیت و رشد و همچنین در پایدار آن کسب و کار دارد. این اعداد به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا با دقت بیشتری برنامه‌ ریزی کرده و تصمیمات بهتری بگیرند. بررسی و تحلیل مداوم درآمد، جریان نقدینگی، هزینه‌ها و غیره می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بهبود بیابند. در نتیجه، با داشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد این اعداد، کسب و کارها می‌توانند بهره‌وری بیشتری داشته و در مسیر رشد و موفقیت قرار گیرند.

سینا رضوانی شاد

درباره نویسنده این مطلب، سینا رضوانی شاد:

-

هنوز نظری برای این پست ثبت نشده است. اولین نظر با شما 👇

ارسال نظرات

از ما بی خبر نباش

با استفاده از ایمیل، از اخبار دیماکو و جشنواره ها و طرح های ویژه بی خبر نمون

  • تخفیف ها
  • جشنواره ها
  • طرح های رایگان
  • درآمد زایی